Forsøket på å befeste vår posisjon i et fortsatt krevende marked - konsolidering og sterke partnerskap; samarbeid med Tokyo Marine / MOL.
Bilde: Carl Edward Jansen & Kenneth Audestad Seim Wara - eierne av Atlas m.fl - fotografert under Bergen Shipping Dinner 2013, på det innleide seilskipet MS LOYAL i anledning Atlas sitt arrangement med gjester fra nær og fjern.
Etter tre sterke år med enorm vekst og en flåte på nesten 30 skip, hadde vi skapt en del bølger. Verdensmarkedene var fremdeles meget krevende, og det arbeidet sterke krefter i kulissene for å ta over en del av vår tonnasje.
OMFATTENDE SAMARBEID MED EN AV VERDENS STØRSTE REDERE: TOKYO MARINE
2012 ble et ytterst krevende år for tank-verdenen, da verdensøkonomi gikk inn i den berømte "double-dip"en. Dette skapte store utfordringer også for Atlas, og vi var derfor spesielt godt fornøyd med enn 100% fornyelses-rate på hele vår kontraktsportefølje, kombinert med et par nye kontrakter i tillegg.
Vi brukte deler av året til å trimme forretningsmodellen vår, samt økte vår tilstedeværelse på TA-markedet. Et pilotprosjekt omhandlende et Atlas-kontor i USA ble kjørt i 6 mnd, med akseptabel suksess. Utover året kom vi i mål med et omfattende strategisk samarbeid med Tokyo Marine / MOL, som var en stor milepæl i vår historie. Vi ble i denne prosess tildelt flere av TMs større stainless steel skip, og arbeidet iherdig med å bygge opp et system rundt disse. Dessverre for Atlas måtte vi vike vei for det senere større samarbeidet MILESTONE (Jo Tankers / Tokyo Marine), og så i den anledning i 2013 at vårt samarbeid med Japanerne tok slutt.
Sammenfallende med Knutsen OAS sin igangsettelse av salg av sin Stainless kjemikalieflåte, valgte vi å redusere vår eksponering og satsning mot 20.000dwt stst segmentet. Ved utgangen av 2013 var det tydelig at det var store endringer på gang, i et shipping-marked som fortsatt lå med brukket rygg.
Vi viste det ikke den gang da, men utgangen av 2013 markerte en slutt på de 5 sterke vekstårene til Atlas-systemet.
Commentaires