top of page
  • Kenneth

Historisk tilbakeblikk: 2014-2015

Oppdatert: 3. okt. 2022

Endringenes år for Atlas; sterk satsning i Asia, samt samarbeid med lokale aktører; Bergen Tankers på Askøy.

Bilde: Eierne av Atlas samt sjefene for Singapore-kontoret til Atlas, sammen med eierne av Seaoil, på besøk i Manilla, Filipinene.

Store muligheter i de internasjonale markedene, men åtte år med operasjon i finanskrise-modus hadde strukket oss ut, og vi måtte samle oss i bunn for å løfte oss videre.

NYE STRATEGISKE SAMARBEID BÅDE UTE OG HJEMME


2014 og 2015 ble endringenes år for Atlas-systemet. Vi startet sterkt og forsøkte samle oss godt etter overraskelsene på tampen av 2013.


I Asia satset vi for fult, og arbeidet tett og godt med største private oljeselskap på Filipinene, Seaoil. Her hadde vi et omfattende samarbeid og en spennende vekstplan i tråd med deres egen vekst. Oljekrakk i Asia slo hardt ned i Seaoil, og butikken ble midlertidig redusert over natten. Vi holdt en solid flåte seilende Øst for Suez i denne perioden, og så på spennende prosjekter i turbulensen av finanskrisen - som fortsatt var sterk i denne regionen.


Vi så derimot utover året og på vei inn i 2015 at vi var strukket ut over for mange markeder, og klarte ikke å betjene våre kunder effektivt med en mindre flåte enn hva vi tidligere disponerte. Vi valgte derfor - etter en lang og tung prosess - å trekke oss ut av regionen, og ved inngangen til 2015 forsøkte vi å re-etablere en solid standing i vårt kjernemarked: Europa-Baltic. Her hadde vi igjen god suksess, og planen vår virket; vi fant interessant tonnasje og vant spennende kontrakter. Igjen seilte vi aktivt på Baltic-TA, drevet av en større kontrakt med Koppers.


Et joint-venture med Askøy-baserte Bergen Tankers resulterte i etableringen av Atlas Bergen Chartering (ABC), som fortsatt lever videre den dag i dag.


Etter 8 år med finansiell-shipping-krise snudde endelig pilene sakte, og det var duket for et nytt "run", for de som følte suget.

23 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page