top of page
  • Kenneth

Historisk tilbakeblikk: 2010-2011

Oppdatert: 3. okt. 2022

Sterke vekstår hvor vi ekspanderte stort med kontorer i Bergen, Singapore og New York, samt et større strategisk samarbeid med Knutsen OAS Shipping i Haugesund.

Bilde: her ser vi skipet MT DUMLUPINAR (10.400dwt, Marineline, Ice 1A). Dumlupinar seilte lenge på TC hos oss, og var en av primær-bærerne for våre kontrakter (Methanol og Caustic Soda) i Europa / Baltic.

Det var fortsatt store utfordringer i det internasjonale kjemikalietank-markedet, men vi ekspanderte sterkt med kontorer i både Asia og Amerika, med en total flåte på rundt 30 seilende skip, hvorav fire var direkte innleid.

ETABLERINGEN AV BERGEN SHIPBROKERS & ATLAS CHEMICAL TANKERS


2010 og 2011 var meget hektiske år for oss på shipping-siden. Den finansielle krisen lå fortsatt tungt over markedene, og utfordret en nyetablering slik som vår. Vi fortsatte å bygge kontraktsvolumer, og ble kreative i seilingsmønstrene våre. Vi satte inn 10.000dwt skip i TA og Far East trade – noe som viste seg å bli en lønnsom affære i perioden. I løpet av året bygde vi opp en kontrollert flåte på hele 22 avanserte kjemikalieskip.


Tilstedeværelse på de asiatiske markedene førte til etableringen av vårt Asia-kontor, og i et hyggelig shop-house i 136B Telok Ayer Street fikk Atlas sitt lokale kontor. Her hjemme i denne delen av verden, igangsatte vi et større strategisk samarbeid med Knutsen OAS Shipping i Haugesund, og bygde opp et fungerende seilingssystem rundt Seglems gjenværende kjemikalieskip.


Før året var omme flyttet vi fra Xhibition midt i sentrum til nye kontorer på Laksevåg, da vi stadig var i vekst. Gjennom 2011 fortsatte den gode trenden, og vi reduserte vår eksponering mot kommersiell tyrkisk tonnasje, mens vi økte på med europeisk kontrollert tonnasje samt egne timecharterede enheter. Direkte innleid tonnasje telte raskt fire skip, totalt antall skip nærmet seg 30, og kontrakts-butikken ble videre utvidet Transatlantisk.


2011 var også året hvor Waras senere forretningspartner, Sindre R.S. Risholm, kom om bord og jobbet herfra tett med Wara.

13 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page